W
ubiegłym roku szkolnym w Szkole
Podstawowej 109 im Batalionów Chłopskich w Warszawie, Rada Rodziców, grono
pedagogiczne i Dyrekcja postanowili zorganizować Szkolny Budżet Partycypacyjny
wzorowany na „dużym budżecie” .
Od
początku dostrzegano w pomyśle cele edukacyjno- wychowawcze:
-
umożliwienie uczniom wpływu na działalność szkoły,
- zwiększenie poczucia przynależności uczniów do społeczności szkolnej
- zwiększenie poczucia przynależności uczniów do społeczności szkolnej
-
zdobycie doświadczenia w pracy zespołowej,
- pokazanie możliwości pozyskiwania środków na realizację pożytecznych projektów
- pokazanie możliwości pozyskiwania środków na realizację pożytecznych projektów
-
nabycie umiejętności promocji i
prezentacji
Na realizację uczniowskich pomysłów
Rada Rodziców przeznaczyła 3000zł.
Ruszyły przygotowania w trakcie których opracowano, wzorując się na
dokumentach Centrum Komunikacji Społecznej: regulamin, harmonogram przebiegu,
powołano zespół do koordynacji i oceny wniosków, formularze do zgłaszania
projektów, listę poparcia , kartę do głosowania. Pomysł okazał się strzałem w
dziesiątkę.
Spełniły się założone cele
pedagogiczne. Uczniowie spontanicznie
organizowali się w grupy, tworzyli projekty i
kampanie promocyjne, myśleli analitycznie, zachęcali do głosowania ,
gratulowali zwycięzcom i cieszyli się , że jeszcze w kończącym się roku
szkolnym będą zrealizowane projekty wyłonione w głosowaniu. Inicjatywa okazała się unikatowym projektem na skalę
Warszawy.
Autorzy - Marta Płachecka (WYWIAD) i Michał
Borkowski - postanowili opublikować wzory
wszystkich opracowanych dokumentów i są gotowi odpowiedzieć na pytania
dotyczące organizacji i przebiegu.
Wzory regulaminów i kart można pobrać tutaj: WZORY
Oganizatorzy szkolnych budżetów
mogą liczyć na pomoc i promocję na
forum społeczności KTO-CO-JAK .
Możliwe jest też zaproszenie na
lekcje przedstawicieli Dzielnicowego
zespołu d/s Budżetu Partycypacyjnego, który będzie powołany w październiku.
W
informowaniu społeczności szkolnej
pomocne będą scenariusze lekcji
opracowane na zlecenie Centrum
Komunikacji Społecznej dostępne TUTAJ
Organizowane przez
szkoły szkolne budżety partycypacyjne mają pełne poparcie Burmistrza Dzielnicy
p. Łukasza Jeziorskiego
Wnioski z ewaluacji
1.
Wskazane jest wcześniejsze informowanie uczniów
o planowanej akcji.
2.
Wskazane jest, aby uczniowie na etapie pisania
projektów rozmawiarali i konsultowali je z nauczycielami
przedmiotowymi.-podobnie jak w miejskim budżecie odbywają się konsultacje z
urzędnikami z poszczególnych wydziałów. Na przykład: zakup nowych piłek do
siatkówki powinien być omówiony z nauczycielami WF – konsultacja jakiej jakości
piłki się sprawdzą, czy szkoła nie ma w planach zakupu takiego sprzętu,
urealnienie kosztów projektu.
3.
Wskazane jest zaproszenie do współpracy
nauczycieli, którzy zadeklarują pomoc na etapie realizacji projektów. W naszym
przypadku realizacja spadła w dużej mierze na koordynatorów budżetu.
4.
Wskazane jest włączenie do wszystkich etapów
przedstawicieli nauczycieli, dyrekcji, Rady