Szkolny Budżet Partycypacyjny

W ubiegłym roku szkolnym  w Szkole Podstawowej 109 im Batalionów Chłopskich w Warszawie, Rada Rodziców, grono pedagogiczne i Dyrekcja postanowili zorganizować Szkolny Budżet Partycypacyjny wzorowany na „dużym budżecie” .
Od początku dostrzegano w pomyśle cele edukacyjno- wychowawcze:
- umożliwienie uczniom wpływu na działalność szkoły,
- zwiększenie poczucia przynależności uczniów do społeczności szkolnej
- zdobycie doświadczenia w pracy zespołowej,
- pokazanie możliwości  pozyskiwania środków na realizację pożytecznych projektów
- nabycie umiejętności  promocji i prezentacji
            Na realizację uczniowskich pomysłów Rada Rodziców przeznaczyła 3000zł.  Ruszyły przygotowania w trakcie których opracowano, wzorując się na dokumentach Centrum Komunikacji Społecznej: regulamin, harmonogram przebiegu, powołano zespół do koordynacji i oceny wniosków, formularze do zgłaszania projektów, listę poparcia , kartę do głosowania. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę.
            Spełniły się założone cele pedagogiczne. Uczniowie  spontanicznie organizowali się w grupy, tworzyli projekty i  kampanie promocyjne, myśleli analitycznie, zachęcali do głosowania , gratulowali zwycięzcom i cieszyli się , że jeszcze w kończącym się roku szkolnym  będą  zrealizowane  projekty wyłonione w głosowaniu. Inicjatywa okazała się unikatowym projektem na skalę Warszawy.
            Autorzy - Marta Płachecka (WYWIAD) i Michał Borkowski - postanowili  opublikować wzory wszystkich opracowanych dokumentów i są gotowi odpowiedzieć na pytania dotyczące organizacji i przebiegu.  
Wzory regulaminów i kart można pobrać tutaj: WZORY
            Oganizatorzy szkolnych budżetów mogą  liczyć na pomoc i promocję na forum  społeczności KTO-CO-JAK .
            Możliwe jest też zaproszenie na lekcje  przedstawicieli Dzielnicowego zespołu d/s Budżetu Partycypacyjnego, który będzie powołany w październiku.
            W informowaniu społeczności szkolnej  pomocne będą  scenariusze lekcji opracowane na zlecenie  Centrum Komunikacji Społecznej dostępne TUTAJ
 Organizowane przez szkoły szkolne budżety partycypacyjne mają pełne poparcie Burmistrza Dzielnicy p. Łukasza Jeziorskiego   

Wnioski z ewaluacji
1.      Wskazane jest wcześniejsze informowanie uczniów o planowanej akcji.
2.      Wskazane jest, aby uczniowie na etapie pisania projektów rozmawiarali i konsultowali je z nauczycielami przedmiotowymi.-podobnie jak w miejskim budżecie odbywają się konsultacje z urzędnikami z poszczególnych wydziałów. Na przykład: zakup nowych piłek do siatkówki powinien być omówiony z nauczycielami WF – konsultacja jakiej jakości piłki się sprawdzą, czy szkoła nie ma w planach zakupu takiego sprzętu, urealnienie kosztów projektu.
3.      Wskazane jest zaproszenie do współpracy nauczycieli, którzy zadeklarują pomoc na etapie realizacji projektów. W naszym przypadku realizacja spadła w dużej mierze na koordynatorów budżetu.
4.      Wskazane jest włączenie do wszystkich etapów przedstawicieli nauczycieli, dyrekcji, Rady